Koho firmy a šéfové neradi přijímají
Umíte psát skvělé životopisy a motivační dopisy, ale u pohovoru, ke kterému Vás pozvou, nakonec vždy pohoříte?
Netýká-li se Vás tato otázka zcela, a to proto, že si s životopisem poradit vlastně nedokážete, pak doporučujeme článek Jak napsat životopis. Nebo si svůj strukturovaný životopis jednoduše nechte vygenerovat zde.
Pokud ale na takovou otázku odpovíte bez přemýšlení ANO, zamyslete se, zda a kde děláte chybu. Můžete totiž spadat do poměrně široké škály lidí, kterým personalisté obecně neradi dávají práci ve své firmě.
Brouci pytlíci a snaživky snaživé
Takoví lidé všude byli, všechno znají nejlíp. A snaží se o tom přesvědčit všechny okolo. Taky svého nadřízeného. Je sice dobré mít ve firmě k dispozici lidi iniciativní, nápadité a snaživé, ale všeho s mírou. A pokorou.
Někteří personalisté takové potenciální zaměstnance pak testují, jak absurdní úkoly jsou ochotni plnit a jak daleko ve své snažení zajdou. Je-li Vám tedy u pohovoru jakákoliv činnost nepříjemná a přijde Vám nesmyslná, nebojte se to dát najevo. Ale pozor, vždy taktně.
Nesamostatní jedinci
Podobně zaměstnavatelé přistupují také k lidem, kteří neustále potřebují vodit za ruku. Čas na rozkoukání Vám nový zaměstnavatel poskytne. Neměli byste se ale zaučovat a přizpůsobovat déle, než je nutné.
Loajalita především
Pokud při možné otázce, proč že jste odešli nebo proč jste byli odejiti z předešlého zaměstnání, před personalistou začnete prát veškeré špinavé prádlo Vašeho posledního šéfa, dojem rozhodně neuděláte. Byť by Vaše stěžování si bylo sebevíc oprávněné. Pro potenciálního zaměstnavatele totiž bude jen otázkou času, kdy začnete očerňovat také jeho jméno.
Lež má krátké nohy
Základním pravidlem při psaní životopisu je se za každou cenu vyhnout lži. I když na papíře vypadá moc hezky, že – například – ovládáte plynule německý jazyk, není pro personalistu vůbec složité si tuto informaci ověřit. A kdybyste přeci jen na základě nepravdy přes pohovor prošli, lež Vás s největší pravděpodobností stejně brzy dožene. Ať tak či tak, vždy tím sebe i zaměstnavatele vystavujete opravdu nepříjemné situaci.
Na vzhledu záleží
Přijdete-li k pohovoru neupravení a zanedbaní, počítejte s tím, že personalistu nenadchnete. Naopak. Připravte se na schůzku tak, abyste zanechali ten nejlepší dojem, co se vzhledu týče. A to už od prvního momentu. Je totiž dokázané, že haló efekt, který vzniká okamžitě po vstupu do místnosti, podvědomě, ale silně ovlivňuje další přístup zaměstnavatele k Vaší osobě. Jak se k pohovoru připravit po vzhledové stránce se dočtete v článku Jak se obléknout na pohovor.
Výše zmíněné charakteristiky, které podstatně ovlivňují zaměstnavatele v rozhodnutí, koho přijmout a koho ne, se týkají zejména osobního setkání. Někteří lidé je sice dokáží při první schůzce skrýt, zkušený personalista je ale během pohovoru rozezná a odhalí a vyvodí z toho patřičné kroky při najímání nového zaměstnance.
Co Vám však může v současné době spolehlivě zatarasit cestu k povolání, o které usilujete, aniž by Vás zaměstnavatel k pohovoru vůbec pozval, jsou sociální sítě. Jde o trend, který se naučili personalisté obratně využívat. Své soukromí na Facebooku a ostatních stránkách si buď bedlivě střežte pomocí vhodného nastavení, nebo je využijte ve svůj prospěch a veďte je přímo v profesním duchu. Otázkou zůstává, do jaké míry je takové „šmírování“ (a hlavně důsledky z něj vyvozené) oprávněné. Platí ale, že co není zakázáno, je dovoleno, a je jisté, že nikdo nestojí o člověka, který se otevřeně hlásí k neonacismu či na svou Zeď postuje příspěvky s takovou frekvencí, že mu na práci pravděpodobně nezbude moc času.
Neztrácejte čas a netvořte nic ručně!
Neztrácejte drahocený čas tvorbou strukturovaného životopisu ručně, ale využijte naší automatizované služby online
generátor profesionálních životopisů. Je to profesionální, rychlé, jednoduché a přehledné!